Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35
Gå till lösning Löst av Olle35,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jo jag menar Amd Ryzen som är både i datorn som krånglar och den nya jag köpte. Jag kan inget om processorer. Jag litar ju på dig /er där vid köp av dator. 

Datorn borde väl vara varm vid värmeproblem , seg och liknande?? 
den funkar ju bra när man väl är inne.

Får väl lägga upp en ny tråd kring ny dator . 

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är flera år sedan som AMD var omtalat med problem med kylningen. AMD satsade hårt på att överträffa Intel i prestanda och drev upp klockfrekvensen, vilket i sin tur ökade värmeavgivningen.

Idag är AMDs processorer mer energieffektiva än Intels motsvarigheter. Värmeproblemet är således passerat för flera år sedan.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. 
Provade nu igen att starta datorn och inga problem.  Underlig dator. 
Skulle jag nu avsluta datorn och dra ut kabeln och slå på den finns viss risk den står still med svart skärm. Eller tvärtom att man startar utan kabel och sedan sätter i kabeln och startar. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det torde väl inte vara någon mening med ytterligare startförsök innan datorn rengjorts från damm, en åtgärd som är bra oavsett problem med starten. Dessutom då kontrollera/byta kylpasta.

Fortsätter problemen efter den åtgärden är mitt förslag att starta upp datorn "femtioelva" gånger, med/utan nätkabel, med/utan batteri, med en Live-USB med Linux. Det räcker med en icke-fungerade uppstart för att dra slutsatsen att hårdvaran inte lirar som den ska och dessa försök kan avbrytas. Om datorn startar upp alla "femtioelva" gånger oavsett kringåtgärder, ja då finns misstanke att det är operativsystemet Windows som bråkar.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om datorn är dammig och liknande borde den  väl vara varm och även långsam  och liknande?.. Ett alternativ kan vara att lämna in den hos Inet exempelvis för dammrengöring? Vet ej.

Problemen verkar komma när man växlar att starta den med och utan kabel. Det upplevs så i nuläget. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag frågade Inet där jag köpte datorn kring rengöring från damm och de tar 199 kr för det. De öppnar inte laptops. De gör de bästa utan att öppna.

Beskrev även problemet och de nämnde att något kan ha hänt med  Windowsinstallationen och rekommendera testa detta:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

Att annars ominstallera Windows med USB -sticka och se om det hjälper. 

Ni hade väl förmodligen nämnt detta innan om det skulle vara aktuellt antar jag. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De nämnde också att de har svårt att se att det skulle vara damm som är orsaken, att dammet skulle möjligtvis täcka så luft ej kan ta sig igenom datorn men då borde problemet uppstå oftare plus att det skulle uppstå problem när datorn används. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inet har rätt i mycket. Att Inet inte öppnar en bärbar dator för att rengöra från damm är också förståeligt. Det finns risker med att öppna en dator och Inet vill inte ta på sig kostnader för sådana risker. Det Inet gör för 199 kronor är att använda tryckluft. 

Om problemet har med Windowsinstallationen att göra har du fått tips om tidigare. Men, om så skulle vara fallet borde felet finnas där hela tiden. Felet skulle inte uppträda när datorn inte är nätansluten eller nätansluten utan ständigt. Logiken från Inets sida här håller inte jag med om. 

Visst skulle datorn uppträda lite segt och konstigt om damm var problemet men någonstans måste man börja. 
Mikael63 har föreslagit dig att testa Linux via USB sedan tidigare. Dammborttagning är ett annat förslag som jag bidragit med. Kylningsproblem kan uppträda på olika sätt. Det är inte enbart CPU, GPU och disk som behöver kylas. Även spänningsregulatorerna på moderkortet behöver kylas. 

Ett av de vanligaste felen med bärbara datorer som har några år på nacken är kylproblem. 
Du kan mycket väl testa att installera om Windows och se om det löser problemet. Se bara till att hämta alla drivrutiner till datorn först så du har dem när de skall installeras. Utan drivrutiner till hårdvaran kommer datorn inte att fungera som den borde. 
Tyvärr har många den uppfattningen att Windows har alla drivrutiner som behövs, vilket är fel. Windows har en hel del av drivrutinerna men långt ifrån alla. Vissa drivrutiner är så kallade standarddrivrutiner som innebär att hårdvaran får en drivrutin som gör att Windows kan arbeta med den. Men inte en drivrutin som gör att hårdvaran "pratar" optimalt med Windows. 

Du kan med fördel skapa en avbild av den nuvarande installationen innan du installerar om datorn. Då kan du återskapa datorns installation till hur den är idag. Du kan också spara drivrutinerna som finns i nuvarande installation för att använda om du skulle installera om Windows. 

Det finns mycket du skulle kunna göra för att felsöka datorn. Kunskapen för detta är det som krävs dock, liksom tiden, för datorer är tidstjuvar av mycket stora mått. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo precis. Därför jag tänkte köpa ny istället. Det står som sagt mellan Asus den jag köpte och ditt tips med 16 skärm. Du verkar ju faktiskt tycka jag ska kör med ditt tips 16 skärmen iaf 🙂 

Datorerna idag är väl rätt lätta överlag.  

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Mikael63 sade:

Tycker att det verkar som att TS vill ha en anledning att köpa nytt! 😉

Kan ju inte ha en dator som inte startar . Det bästa hade ju varit om den fungerade men det blir ju som  att leta i en djungel och problemet kanske ändå inte löses. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Olle35 sade:

Jo precis. Därför jag tänkte köpa ny istället. Det står som sagt mellan Asus den jag köpte och ditt tips med 16 skärm. Du verkar ju faktiskt tycka jag ska kör med ditt tips 16 skärmen iaf 🙂 

Datorerna idag är väl rätt lätta överlag.  

Hur du tolkar mina inlägg ligger på dig. 😇
Det bästa är att du, om du skall köpa en ny dator, köper det som du tycker blir bäst för dig.

Om bärbara datorer idag är rätt lätta eller ej har du alla möjligheter till att avgöra själv, här och nu! Du har två stycken redan. Den ena väger 1,7 kg och den andra väger 1,8 kg.

Hur bärbara/släpbara tycker du de två är?
Har du något som väger 0,08 kg hemma kan du lägga detta på din dator som ger blåskärm och känna om vikten därmed blir släpbar eller bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att valet av dator som passar dig bör vara det som du anser passar dig bäst. Det är du som skall ha datorn, använda datorn och trivas med datorn. 

Du skriver att de båda datorer du har nu känns jättesmidiga. Du är tveksam till en dator som har en skärm som är 0,4" större. Om den kommer att kännas "jättesmidig" är inget som jag kan svara på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

För alla teknikintresserade 🙂.

Datorn är rengjord inuti.

Ominstallation av Windows 

Uppdatering av Windows och drivrutiner 

Hård nollställning. 

Datorn visar fortfarande svart skärm sporadiskt då och då. Upplever att den oftare kommer utan nätkabel. När man slår på datorn kommer alltid Asusskärmen fram först och sedan blir skärmen svart. (När den väl blir det). Väntar man då runt 60-90 sekunder kommer Asuskärmen fram igen och små vita halvcirklar cirkulerar lite och sedan kommer man in i Windows som vanligt.  Brukade inte förr väntat ut den. Skillnaden är också att de gånger skärmen blir svart så blinkar inte påslagningsknappen vilket den kunde göra  innan ovan behandling. Frågan är då vad som gör att skärmen är svart 60-90 sekunder vid vissa starter. Datorn fungerar bra i övrigt. 
Idag hade inte datorn visat svart skärm på en vecka men när jag var i ett konferensrum idag och koppla i nätkabeln och startade datorn kom svarta skärmen fram. Även på eftermiddagen när jag startade den utan nätkabel. Väntade 60-90 sekunder och den kom in i Windows. Tydligen kommer man in i Windows om man väntar 60-90 sekunder de gångerna skärmen blir svart 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Olle35 sade:

Frågan är då vad som gör att skärmen är svart 60-90 sekunder vid vissa starter.

UEFI/BIOS som gör någon test av någon hårdvara?
Finns det sådana inställningar i UEFI eller någon logg som visar om något sånt har gjorts?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan ju kolla Uefi/Bios. Behöver nog lite vägledbing hur jag gör så inget blir fel bara 🙂. Att komma in i Bios kan jag nog men sedan vart och liknande. Brukar köra shift och starta om. Uppdatera hela Bios istället? Ingen aning. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...