Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35
Gå till lösning Löst av Olle35,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Japp. Om jag är iväg på ett ställe med datorn är det viktigt att datorn startar så jag ej ståt där med en svart eller blå skärm och inte kommer in 😀

Vet inte hur jag ska göra. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Slog på datorn med kabel i och kom in som vanligt i Windows. Drog ut sladden så den bara går på batteriet.  Efter runt 20 minuter är den fortfarande på och fungerar. Står 96 % nu som återstår. När jag slog på den var den på 100%. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Cecilia sade:

Kanske batteriet har svårt att hänga med när processorn vill gå för fullt när Windows startar?
Men det är bara en gissning.

Ja tänkte med något liknande. Då kanske det är overkill byta batteriet !? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag fick intrycket av att du alltid använder datorn med ansluten strömsladd och i så fall spelar ju batteriet och dess skick ingen roll.

Jo och skulle jag vilja verkar den ju kunna på batteriet när den är uppstartad ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns ej riktigt huruvida kabeln varit i eller ur vid tidigare problem än igår. Viktigt datorn är pålitlig och startar. Jag får väl köra på helt enkelt och hoppas på det bästa.🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna aktivera och spara BIOS-inställningarna "Defualt Optimized" utifall det hänt något med inställningarna i BIOS. Driftbatteriet verkar fungera fortfarande. Ibland sker det oförklarliga ändringar i BIOS utan att någon varit där och aktivt ändrat. 
 

Du har en Asus-dator och då bör det vara Del-knappen du skall använda för att aktivera BIOS-läget, om du tänker göra något i BIOS

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, X-Men sade:

Du skulle kunna aktivera och spara BIOS-inställningarna "Defualt Optimized" utifall det hänt något med inställningarna i BIOS. Driftbatteriet verkar fungera fortfarande. Ibland sker det oförklarliga ändringar i BIOS utan att någon varit där och aktivt ändrat. 
 

Du har en Asus-dator och då bör det vara Del-knappen du skall använda för att aktivera BIOS-läget, om du tänker göra något i BIOS

Ska jag slå på datorn och trycks  Delete vid uppstarten så kommer in i bios?

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag verkar inte få till det med Delete så jag körde långa vägen genom Shift och starta om och valde Avancerade alternativ och Uefi eller vad det heter. Är nu inne i Bios. Vad trycker jag sedan i Bios?  Nog bäst höra först 🙂

IMG_2714.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tryckt default och bekräftade och sedan  Save and Exit där nere, och den fråga om Reset och jag bekräfta. Den starta om som den ska. Antar det blev rätt. Bilden visar hur det ser ut när jag tryckt default och bekräftat, sedan tryckte jag på Save and Exit bredvid och bekräftade efter det. 

IMG_2715.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut i EZ Mode ser det bra ut. Jag använder Advanced Mode när jag är inne i BIOS men det gör jag bara för att jag är bekant med det mesta i det läget. För en ovan är EZ Mode att föredra.

Det du kan göra är att stänga av datorn och vänta en stund. Start datorn utan nätaggregatet inkopplat och notera om datorn startar som den skall.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo känns inte så bra klicka runt och testa där inne när man inte har koll. Jag har nu stängt av. Ska vänta 4 minuter och slå på dem utan kabel i och återkopplar hur det gick. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Jag drog ut kabel i både dator och vägguttag. Väntade runt 3-4 minuter och slog på den och den starta utan problem och in i Windows😀

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. Testat 3-4 gånger nu och fungerar. Ska testa i helgen också. Begriper ej varför står  ”lösning” vid ett av mina inlägg ovan 😀

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testade 3-4 ggr i både lördag och söndag utan kabel i och fungerat. Även provat idag 3 gånger och fungerat. Sedan satte jag i strömkabeln och slog på datorn och Asuskärm och sedan svart och står still och kommer ej in . Provade slå av och på igen 2 ggr men stod fortfarande still.  Blå skärmen kom fram till slut ”datorn måste startas om” och jag tryckte av och på. Sedan blå skärmen och kunde trycka på ” starta om” på den blå skärmen och sedan kom jag in i Windows. 

Avslutade sedan datorn på vanligt sätt och slog på den och kom in i Windows som vanligt. (Med kabel i).

Drog sedan ur kabeln och avslutade som vanligt. Slog på datorn utan kabel i och kommer in som vanligt i Windows. 

Provade återigen slå på den utan kabel i och svart skärm, påslagningsknapp blinkar. Tryckte av den och på igen och står still igen med Asuskärm denna gång. Blå skärmen kommer fram till slut ”problem uppstått och måste startas om” . Slog av den och på den och den står still still igen . 
Blå skärm ”Fel uppstått måste startas om” . Tryckte av den. Satte i kabeln igen och slog på den. Automatisk reparation kommer fram.  Blå skärm ”datorn startades ej korrekt ”(eller om det stod avslutades) och tryckte ”Starta om” på blå skärmen.  Inne i Windows nu.  

Provade återigen slå på den och kom in som vanligt (med kabel). 

Drog ut kabeln och slog på datorn , Asuskärm och sedan svart skärm. Påslagningsknapp blinkade. Tryckte av den och på den igen (utan kabel) och kommer in som vanligt sedan.

Funderar ibland på om det beror på hur jag trycker på påslagningsknappen men det kan det ju inte bero på heller. Att jag ska hålla inne den längre vid påslagning eller liknande. Kan ju inte vara det. 

Jag kanske ska köpa ny istället? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det gör inget att det står mars i loggen. Loggen påvisar att CPUn sannolikt har problem med kylningen. Här kan det vara dammansamling i datorn som gör att luften inte cirkulerar. Kopplingen till att datorn inte alltid startar finns till detta. 
Mitt förslag är att öppna datorn och se om det är dammansamling och i så fall avlägsna detta. Fläkten kan också vara orsaken. Det kan vara såväl fel på fläkten som att den inte kan snurra som den borde p.g.a. dammansamling. 

Jag avråder från att använda tryckluft och blåsa in i datorn. Dammet kommer inte ut utan längre in i datorn, vilket inte löser problemet mer än högst tillfälligt. Dammet kan i sin tur orsaka mer problem om det blåses in i datorn istället för ut ur datorn. 

Jag förstår att det är en större uppgift för dig att demontera datorn. Att lämna in den kommer sannolikt att kosta dig en del.

Öppnar du datorn bör du se till att skydda datorn mot ESD. Eftersom det är en bärbar dator finns det inte något metallchassi att ansluta en armlänk till. ESD-matta är således mer eller mindre ett måste om du inte skall riskera att skada eller förstöra någon/några av de känsliga halvledare som sitter i datorn.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemen har ju inte skett på runt 5 månader men när jag växlar att starta med och utan kabel verkar problemen dyka upp. Eller så är det bara vad man får för sig. 

Jag kanske ska köpa ny dator istället då. Du/ni hjälpte ju mig sä fint sist. Så  kan jag sedan ha datorn som krånglar till slit och slängdator utan krav på att den måste fungera eller liknande. 

Nån på forumet tror jag nämnde något att Ryzen ofta har problem de blir varma. Kanske inte är så. Intel kontra Ryzen. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är lite svårt att hitta rätt fel på, om man får uttrycka sig så. Ett steg är att i nuläget öppna datorn och bekräfta att kylningen fungerar.

Du köpte nyligen en dator med just AMD Ryzen-processor.

I nuläget kan jag inte rekommendera dig en dator med Intelprocessor. Intel har mycket stora bekymmer med sina generation 13- och 14-processorer. Det gäller för närvarande CPUer för stationära datorer men köpare bör avvakta tills dess att det verifierats att problemen inte rör CPUer för bärbara datorer.

Intel har blivit stämda i USA för att undanhållit kunskapen om problemen och skyllt dem på kunder och moderkortstillverkarna.

AMD i sin tur har fått avslöjat allvarliga problem med säkerheten i deras CPUer i dagarna. En fix för detta kommer att finnas hos datortillverkarna samt moderkortstillverkarna inom kort. Moderkortet i datorn skall uppdateras med ett nytt BIOS.

 

Intel:

https://community.intel.com/t5/Processors/July-2024-Update-on-Instability-Reports-on-Intel-Core-13th-and/m-p/1617113
 

https://www.techpowerup.com/325414/intel-faces-shareholder-lawsuit-amid-financial-turmoil-and-layoffs-company-misled-investors
 


AMD:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-amd-sinkclose-flaw-helps-install-nearly-undetectable-malware/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...