Gå till innehåll

Stereoljudet skorrar men monoljudet funkar bra


swerogge

Recommended Posts

Fick in 10an idag. Det mesta ser ut att funka som det ska.

 

De inbyggda högtalarna i datorn funkar även de som de ska..MEN..

Stereo-ljudet i mina alternativa externa högtalare skorrar medans mono't låter som det ska. De är av märket Logitech, modellen är Z-10 och är från 2006.

 

Datorn är en halvgammal Acer Aspire 5536G

 

Eftersom 10an är så pass ny ute i stugorna så misstänker jag att nämnda problem inte har hunnit upplevas ännu men om det är så att någon ändå har haft samma problem så vill jag gärna vet hur hen har åtgärdat!

En tanke är att högtalarna möjligen inte är kompatibla med 10an men installationen av 10an uppgav endast ett program (Damen Tools) som icke kompatibelt av de jag hade i.

 

 

Tacksam för positivt svar/hjälp om det finnes ett sådant!

 

 

http://support.logitech.com/sv_se/product/z10-interactive-speaker-system

http://alatest.se/produkttester/barbara-datorer/acer-aspire-5536/po3-86632357,30/#details

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det Windows Vista Home Premium du hade innan du installerade/uppgraderade till Windows 10 Har du haft nåt annat Windows före Windows 10. Annars får du fråga vidare.

 

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt så är programvaran från Logitech endast till för visningen av information på den lilla skärmen på högtalaren. Den har alltså inte med ljudet i sig att göra utan ljudet ska fungera helt utan mjukvara vilket borde innebära att de funkar lika bra med Windows 10 som något annat. Känns därför inte som det har med Logitechs mjukvara att göra, så såvida inte ena högtalaren faktiskt är trasig så tror jag snarare det handlar om drivrutinerna till ljudkortet i datorn. 

 

Drivrutinerna på Acers hemsida är väldigt gamla. Har du provat att ladda ner senaste drivrutinen för ljudkortet direkt från Realtek? De har en som det står supporterar Windows 10. 

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det Windows Vista Home Premium du hade innan du installerade/uppgraderade till Windows 10 Har du haft nåt annat Windows före Windows 10. Annars får du fråga vidare.

 

//DAson

Hej DAson.

Efter Vista Home Premium, som låg i när jag köpte datorn, så la jag in 7an efter ett tag. Den har sen legat i rätt länge, till igår.

Nämnda problem har aldrig förekommit fram tills jag nyss lade in 10an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag förstår det rätt så är programvaran från Logitech endast till för visningen av information på den lilla skärmen på högtalaren. Den har alltså inte med ljudet i sig att göra utan ljudet ska fungera helt utan mjukvara vilket borde innebära att de funkar lika bra med Windows 10 som något annat. Känns därför inte som det har med Logitechs mjukvara att göra, så såvida inte ena högtalaren faktiskt är trasig så tror jag snarare det handlar om drivrutinerna till ljudkortet i datorn. 

 

Drivrutinerna på Acers hemsida är väldigt gamla. Har du provat att ladda ner senaste drivrutinen för ljudkortet direkt från Realtek? De har en som det står supporterar Windows 10. 

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Hej Nicklas.

Du har säkerligen rätt i det när du säger att Logitech's mjukvara endast är till för displayen på höger högtalare. Nånstans kände jag nog till det men det minnet hade fallit bort ;)

Mjukvaran du föreslår lade jag in igår kväll tyvärr utan någon förbättring.

Oavsett vad jag hämtar ljudet ifrån, film på datorn, youtube, spotify, webben osv, så finns problemet hela tiden.

Testade att lira Spotify från stereomobilen med sladd in i högtalarna. Funkar perfekt!

 

Just för ögonblicket känns det som att 10an och/eller Realtek's mjukvara inte klarar av att lira högtalarna, trots informationen på Realtek's sida att mjukvaran är kompatibel med den.

 

Ska också tillägga att jag gjorde ingen s.k. clean-install (tror jag), utan det blev en uppgradering direkt från 7an där jag valde att behålla alla personliga filer men valde dessutom att installationen inte skulle behålla de befintliga "apparna" som de uttryckte det. Vet inte om detta är en clean-install eller inte. Kanske jag behöver göra en Riktig clean-install, after all- om nu detta alltså inte var en sådan ?!? --eller i "värsta fall" gå tillbaks till 7an--

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då är det inte en clean install du gjort. Clean install verkar ha hjälpt andra med diverse problem så det är inte omöjligt att det kan lösa ditt också.

 

Har du tänkt behålla Windows 10 så tycker jag att du ska göra en clean install oavsett. Men glöm i så fall inte att ta först backup på eventuella personliga filer som ligger på den hårddisken/partitionen. 

 

Men har du väl gjort en clean install finns inget enkelt sätt att backa tillbaka till Windows 7. Du får i så fall själv ha gjort återställningsskivor eller liknande att använda, alternativt installera om det från grunden om du har Windows 7 installationsmedia. Jag vet inte om man dessutom behöver göra något för att backa tillbaka själva licensen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det "slutade" med att jag gick tillbaka till 7an och idag har jag äntligen fått hem alla uppgraderingar från WU.

 

Möjligt/troligt att jag går över till 10an så småningom men just nu känns det bara bra att förra os:et regerar igen . Framförallt eftersom det rena och klara ljudet är tillbaka vid stereouppspelning OCH lättheten att kunna göra tangentbordsgenvägar till ofta förekommande program. Jag vet att man kan göra det i 10an också men nu slipper jag installera det där s.k. skal-programmet som jag glömt namnet på.

 

Tack DAson och Nicklas för all hjälp !!

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Härom dan återinstallerade jag 10an i hopp om att det skulle fungera bättre den här gången. Jag gjorde det från 7an och lät densamme, 7an, vara kvar som backup utifall 10an åter inte blir till belåtenhet.

Den här gången fungerar det som det ska, än så länge, peppar peppar. Stereoljudet skorrar inte. - - Däremot har jag ett annat problem, som uppstår vid uppstarten av datorn, men det tänkte jag att jag ska behandla i en annan kommande tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...