Gå till innehåll

Kan man låsa positionerna för ikonerna i aktivitetsfältet?


BertL

Recommended Posts

Kan man låsa positionerna för ikonerna i aktivitetsfältet? Gillar inte helt aktivitetsfältet i Windows 7. Ikonerna är bland annat för långt ifrån varandra, vilket gör att färre ryms på en rad. Värre är också att de hoppar omkring hela tiden. Varje gång jag skall klicka på en ikon måste jag först leta efter den, och då är det ju inte stor vits med att ha genvägar, eller hur? Ofta skulle det ha gått snabbare via programlistan. Jag skulle därför vilja låsa själva ikonerna så som jag hade det i Windows XP (tror jag det var). Dvs. samtliga ikoner finns på rad uppe och öppna fönster visades i rad två under respektive ikon. Jag vet att man kan påverka om fönster för varje program samlas i en grupp eller inte, men det är ju någonting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I registret kan du ändra utrymmet mellan ikonerna, HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics\MinWidth

Sedan kan du i aktivitetsfältets egenskaper för knappar välja små/stora ikoner samt om de ska gruppera eller inte..

Hoppas att detta är lite vad du är ute efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genvägar (ikoner) som du fäster på aktivitetsfältet stannar ju i den ordning du placerar dem. Övriga program du startar hamnar i den ordning du startar dem efter de fästa ikonerna och blir det "fel" kan du ju alltid dra dem till den ordning du föredrar. Jag ser inte riktigt vad som är så "förvirrande" med det eller hur det skulle kunna göras bättre?

Får inte plats så många? Hur många ikoner har du på aktivitetsfältet egentligen? Eller har du väldigt låg upplösning? I Windows 7 kan man ju "återanvända" ikonen istället för att slänga upp en ny när man startar ett program, det är ju betydligt mer utrymmessparande än så som det funkade i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#3: Jag har 25-30 ikoner i aktivitetsfältet. Varje gång jag öppnar en session i ett program öppnas ett nytt fält efter programmets ikon och då förskjuts alla efterföljande ikoner ett snäpp. Det gör att alla ikonerna hoppar fram och tillbaka varje gång jag öppnar eller stänger en session i ett program och att vissa ikoner ibland finns uppe till höger, ibland nere till vänster osv. Jag får därför ofta leta ett tag innan jag hittar rätt ikon.

Jag har nu valt att testa med att grupper allt, för att se om det fungerar bättre. Då ligger i alla fall ikonerna kvar på sin plats, men de öppna sessionerna syns inte särskilt förrän man går till ikonen för programmet, vilket försvårar arbetet när man hoppar mellan två eller flera Worddokument till exempel. Testar också stora ikoner för att se bättre.

2#: Tack! Skall testa detta med utrymme om jag går tillbaka till små ikoner. Med stora ikoner blir det inställda utrymmet rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man många ikoner i aktivitetsfältet kan man ju välja att dra upp det ett eller två snäpp för att på så sätt få ett större utrymme för ikonerna, om man anser att skärmytan räcker till för detta. Skärmstorlek och upplösning har ju en viss betydelse. Använder själv 2 skärmar på 24" respektive 22", men sitter man med en skärm på 13"-15" på en bärbar kan det ju bli lite trångt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag att ha standardinställningen på ikonerna, men jag använder ett litet prog som heter JumplistLauncher som man grupperar ikoner i.. om man vill.

T.ex så har jag alla videoprogram i en Jumplist och musikprog i en osv, det spar utrymme i aktivitetsfältet samt är väldigt praktiskt för man slipper leta efter programmet,

Tio tummar upp för det, utav mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör stora ikoner med "always combine, hide labels". Visningen av flera sessioner kan nog tyckas lite otydlig till en början men jag tror du vänjer dig. Men annars kan man ju använda CTRL+TAB i många program för att växla mellan sessioner, minns inte om det funkar i Word.

Jag tycker det låter jobbigt att ha så många ikoner fästa på aktivitetsfältet, känns som det tappar lite av sin funktion när det blir så mycket där. Själv har jag mina 5 vanligaste program som nästan alltid är igång klistrade påaktivitetsfältet och ytterligare några som jag använder ganska ofta är klistrade på startmenyn istället för snabb åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...