Gå till innehåll

Blir Windows 8 MYCKET billigare?


Recommended Posts

Mycket talar för att Microsoft sänker priset på Windows 8 jämfört med Windows 7. Jag kan tycka att priserna på Windows 7 är eller åtminstone var vid lanseringen förhållandevis höga för privatpersoner och om det vore billigare skulle allt fler ha skaffat en licens för sina äldre datorer.

Ju billigare Windows är desto större sannolikhet att det sprids på fler datorer. Dessutom lyfter man ut viss funktionalitet ur Windows 8, åtminstone Windows Media Center och DVD-uppspelningsmöjligheter som väldigt få använt men som nu går att få genom att köpa till.

En stark faktor till att Microsoft kan sänka priset på Windows 8 är att man introducerar appar som går att inhandlas via Windows Store. Av alla appar tar Microsoft precis som sina konkurrenter en viss andel och får därigenom in intäkter. Ha också i åtanke att Windows Store-appen ligger allra högst upp till vänster på den nya tvingande startpanelen och man kan därmed skönja ett visst tänk bakom app-apparaten.

Tidigare har Microsoft varit den enda som skrattat hela vägen till banken, kan det vara så att med Windows 8 blir konsumenter, app-utvecklare och Microsoft alla vinnare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att man lyft ut DVD-uppspelning ur W8, men visst kan man väl se DVD på W8 med tredjepartsprogram?

Ja, absolut, bra förtydligande! Det man tar bort är möjligheten att på en Windows 8-installation spela upp en DVD-film via Media Center eller Media Player, något som var fullt möjligt på en Windows 7-maskin. Du kan fortfarande installera VLC Player etc och spela upp DVD, bluray och andra mediatyper som inte stöds av Windows 8 som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det känns likt Microsoft att gå den vägen men det vore ju väldigt trevligt om det stämmer. Känns ju onödigt att betala för saker som man inte använder. Dessutom inbillar jag mig att man får ett mer optimerat system ju mer slimmat det är. Bättre att i efterhand kunde välja till de "moduler" man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tror inte de sänker priset om man läser den senaste informationen:

http://www.idg.se/2.1085/1.449852/windows-8-kommer-inte-att-prissankas

Men de flesta som har Windows 7 i en laptop eller stationär dator kanske fortsätter med det ett bra tag.

Köper man en pekplatta är nog ändå Windows 8 förinstallerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur det ser ut med Windows XP och hur många såna som finns kvar på marknaden har Microsoft insett att man har stora problem och måste få högre omsättning på operativsystemen. Ju fler som kör det senaste OS:et desto enklare blir det att fimpa support etc för det gamla. Jag tror att Microsoft är rätt angelägna om att få ut Windows 8 på bred front då det är en otroligt viktig del i och med att det är plattformen som ska göra din upplevelse oavsett typ av enhet densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...