Gå till innehåll

Helt ny samt förbättrad hantering av WLAN och WWAN i Windows 8


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Jag gillar det som skrivs på Windows 8-bloggen av Billy Andersson. Visserligen har det även i Windows 7 fungerar utmärkt att snabbt återansluta till mitt WLAN vid resume från sleep men det verkar bli ännu bättre i Windows 8. Dessutom gillar jag stödet för mobila bredband som kommer och som integreras i OS:et!

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/20/engineering-windows-8-for-mobility.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har helt gått över till ett mobilt bredband, 3G/4G och det är förbannat irriterande att behöva starta om en burk som somnat.

Inget problem om man har mobilstickan i en router men däremot om stickan sitter i en bärbar burk. Bara att starta om när burken somnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar bara på man även lyckas förbättra tekniken för "riktig omstart" på liknande sätt.

Hibernate / Standby / Sleep handlar ju mer om ett återupptagande av ett tillfälligt fryst läge, så förstår den typen av tillstånd är lättare att jobba med och beträffande få mobila uppkopplingar att fortsätta fungera efteråt när systemets arbete återupptas.

Måste fråga dig plun om du ser detta :)

Känner du också igen problemet med mobilt bredband vid omstart så stickan blockeras och måste pluggas ur och sen tillbaka innan bredbandet kan koppla upp sig igen?

Antagligen en vanesak vilket av alternativen man vänjer sig vid när systemet lämnas och hur man startar alltsammans igen.

  • Vissa föredrar att låta stänga av systemet helt för därefter starta allt på nytt..Som i mitt fall

  • Andra använder sig av väckningsalternativen där man låter systemet gå ner i hypnos.

Nämdes lite statistik på bloggen i en annan skriven artikel om detta Delivering fast boot times

En annan grej....Noterade man också tog upp vissa saker om Windows update och hämtning av uppdateringar i bakgrunden.

For a majority of users, who have turned on automatic updating, Windows Update will defer the background download of all updates until you connect to a non-metered network, such as your home broadband connection.

Man få väl ta stycket som ett jämförande exempel... Lite svårt att hitta poängen annars.

Logiskt borde vara att när man befinner sig i ett trådlöst nätverk så väntar aktiviteten i bakgrunden tills datorn eller någon av dem övrigt inkopplade systemen försöker ansluta utåt mot internet, något annat vore ju omöjligt.

Finns det ingen aktiv anslutning, så finns det ju heller inget att koppla upp sig till.

Trots detta så bör det finnas något som känner av Om anslutning finns eller Inte.

Och det är väl isåfall den biten man syftar på inom området bakgrundshämtning.

Bra man tog upp USB donglar/stickor & mobila USB modem.

Stod en del att läsa även om Wi-Fi / trådlöst / WLAN som beskrivs.

Fann den här sidan för mer fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...