Gå till innehåll

Problem med hemgrupp [LÖST]


Wheninrome

Recommended Posts

Jag har en fråga jag skulle vilja ha hjälp med av alla er datagurus. Två laptops med wifi - kopplar dem med Ad-hook så jag kan dela dokument via Hemgrupp. På "stationära" laptop:en startar jag nätverket och på minidatorn ansluter jag till detta nätverk med givet lösen varje gång, men VARFÖR kan man inte få nätverket att fatta att det är ett hemnätverk? Hemgrupp kommer inte igång förrän man markerat Hemnätverk bland de tre alternativen som dyker upp senare. Kan man inte få till det så att den statiskt markerar ihopkopplingen som "Hemnätverk"???

Nån som vet/kan????

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till "Nätverk och Delningscenter", välj "Välj hemgrupp och delningsalternativ", välj "ändra avancerade delningsalternativ", bläddra ner till "anslutningar för hemgrupp" där ska du markera "Tillåt att hemgruppsanslutningar hanteras av Windows (rekommenderas)" spara ändringarna och testa.. fungerar det inte, starta om och testa igen.

Om det fortfarande inte skulle fungera.. återkom hit så fortsätter vi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är redan konfigurerat så som du beskriver Venoms. Dock har jag olika lösenord på de båda datorerna men det ska väl knappast vara ett problem eftersom jag loggat in på båda vid ihopkopplingen. Båda tillhör samma arbetsgrupp och via ett ad-hook borde man väl kunna ange att det inte är ett oidentifierat nätverk det handlar om. På den stora stationära ansluter (startar) jag nätverket och på den lilla minidatorn ansluter jag till den stora genom att ange ett fördefinierat lösenord (WPA2-Personal). Sedan får jag tjollra på att markera "Hemnätverk" (ett av de tre alternativen) ett par ggr innan den fattat att det faktiskt är ett hemnätverk.

Ska man kanske köpa sig en nätverkskabel a´la USB-modell och koppla ihop dem? Nån med erfarenhet av dem? Mitt enda syfte är bara att kunna synka skoldokument mellan datorerna och för att köra backup 3 ggr/vecka.

Förslag/idéer?

Uppdatering: Det löste sig trots allt. Det visade sig vara en felkonfigurering av internetanslutningsdelning så nu kan jag både komma åt internet och nätverket via ad-hook. Tack alla engagerade.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...