Gå till innehåll

Hur skydda "Mina dokument"?


Wheninrome

Recommended Posts

Jag har mina dokument (på mitt konto) på en annan partition på disken och mitt konto är lösenordsskyddat, men om jag har gästkontot aktivt så kan inloggade på det kontot komma åt mina dokument på den andra partitionen. Hur kan man på enklast sätt se till att mappen är skyddad för alla andra? Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har för mig att skyddade mappar/program/dokument är markerade med blå text! Är dock inte 100% säker.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att ställa in rättigheterna/behörigheterna så att inte andra har rätt att läsa i de mapparna. Jag har inte Windows 7 så svårt för mig att skriva någon noggrann anvisning.

Hur går det att komma åt filerna om man krypterar dem med EFS och sedan formaterar och installerar om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kryptera dom med exempelvis EFS (finns dock endast i Professional och senare). Högerklicka mappen välj Avancerat och sedan Kryptera. Då kommer bara ditt användarkonto åt filerna.

Okej - det löste sig, men problemet är nu att Gäster inte kan starta det mobila bredbandet - hur löser man det tro? Man kan iofs låta det vara igång på Adminkontot men det vore bra om de kunde få tillgång till att köra mobilt internet som de själva önskar.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att ställa in rättigheterna/behörigheterna så att inte andra har rätt att läsa i de mapparna. Jag har inte Windows 7 så svårt för mig att skriva någon noggrann anvisning.

Hur går det att komma åt filerna om man krypterar dem med EFS och sedan formaterar och installerar om Windows?

Ja ställa in rättigheterna är också ett alternativ :)

Vad gäller att dekryptera filerna är Windows 7 rätt finurligt då det säger till att du måste säkerhetskopiera certifikatet för att vara säker på att kunna dekryptera filerna på en annan dator eller om du installerar om Windows. Med XP var man tvungen att som användare veta om detta men med Vista och senare får användaren en notifiering om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...