Gå till innehåll

Antivirus-test / benchmark


Recommended Posts

Gäst Advanced user
Postad (redigerade)

Nu är det ju självklart vem som är säkerhetsguden på detta forum! :o

Tack för testet!!!

Redigerad av Advanced user
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kompetente och seriöse Raymond, som jag känner från Wilders Security Forum, har gjort ett antivirus-test / benchmark.

Det mest omfattande och genomlysande jag sett. Nog så viktigt att ha ett AV som är bra men också att det inte tar all kraft ur datorn.

Läs och begrunda!

http://www.raymond.cc/antivirus/

Fast testerna (3 och 4) av minnesåtgången är totalt missvisande. Han har endast mätt minnesåtgången för processerna och inte räknat med hur mycket minne som ligger på kernelnivå (drivrutiner). Numera så ligger ju huvudsakliga minnesanvändningen där och inte på processnivå, som många gånger endast är användargränssnittet. Den totala minnesåtgången för de bra antivirusprogrammen brukar ligga över 100 kB i "idle", dvs långt från de 10-30 kB som anges i testet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fast testerna (3 och 4) av minnesåtgången är totalt missvisande. Han har endast mätt minnesåtgången för processerna och inte räknat med hur mycket minne som ligger på kernelnivå (drivrutiner). Numera så ligger ju huvudsakliga minnesanvändningen där och inte på processnivå, som många gånger endast är användargränssnittet. Den totala minnesåtgången för de bra antivirusprogrammen brukar ligga över 100 kB i "idle", dvs långt från de 10-30 kB som anges i testet.

Vi är nog många som redan känner till minnesanvändning på processnivå vs kernelnivå.

Intresserad av att veta hur du praktiskt genomför dina tester avseende minnesåtgång för AV på kernelnivå?

Redigerad av essob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast testerna (3 och 4) av minnesåtgången är totalt missvisande. Han har endast mätt minnesåtgången för processerna och inte räknat med hur mycket minne som ligger på kernelnivå (drivrutiner). Numera så ligger ju huvudsakliga minnesanvändningen där och inte på processnivå, som många gånger endast är användargränssnittet. Den totala minnesåtgången för de bra antivirusprogrammen brukar ligga över 100 kB i "idle", dvs långt från de 10-30 kB som anges i testet.

Hmmm.. Mambo-Jambo.. Tjaaa,, det går att snåljopa med Ram och med rätt AV.

Om (3-4) är totalt missvisande,, hur ser det då ut i verkligheten oavsett Kernelköret. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Advanced user

Jasså, så det finns fler säkerhetsmuppar här...

fast det är inget snack om att essob är den bästa! -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är nog många som redan känner till minnesanvändning på processnivå vs kernelnivå.

Intresserad av att veta hur du praktiskt genomför dina tester avseende minnesåtgång för AV på kernelnivå?

Bra att det är många, men det gäller nog inte alla som läser (kommer att läsa) den här tråden.

Jag har inte gjort några sådana tester själv men läst om det. I princip så måste man mäta hur mycket minne som används totalt med och utan antivirusprogram installerat och allt annat lika förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Mambo-Jambo.. Tjaaa,, det går att snåljopa med Ram och med rätt AV.

Om (3-4) är totalt missvisande,, hur ser det då ut i verkligheten oavsett Kernelköret. ?

Jag hittar inte igen testet men min minnesbild är att samtliga antivirusprogram låg mellan 100 kB och 400 kB. Det var ett test för ett par år sedan, efter att Norton hade gjort en rejäl uppryckning. Norton skrev då i blogginlägg etc att de bara använde 10-20 kB minne och då dök det upp ett test som vederlade det rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort några sådana tester själv men läst om det.

Läst om det det har jag också gjort.

Du har bara teorier med andra ord.

Du anmärkte på en del testresultat som "missvisande"

Trodde därför att du hade sakkunskap avseende benchmark AV och dess praktiska genomförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste göra allt själv för att ha någon kunskap? Jag tycker att man kan läsa sig till kunskap. Om du anser att det jag har läst är teorier så borde väl Raymonds tester också vara teorier eftersom vi bara läser om resultaten. Eller vad menar du egentligen?

Och jag brukar följa med i diskussioner om tester av antivirusprogram och deras genomförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste göra allt själv för att ha någon kunskap? Jag tycker att man kan läsa sig till kunskap. Om du anser att det jag har läst är teorier så borde väl Raymonds tester också vara teorier eftersom vi bara läser om resultaten. Eller vad menar du egentligen?

Och jag brukar följa med i diskussioner om tester av antivirusprogram och deras genomförande.

Kunskap är bra.

Initialt gav du intrycket av att ha stora kunskaper i ämnet.

Dina kunskaper hade kunnat tillföras testet och göra detta mer relevant.

Förstår först nu att du inte har så mycket att tillföra kunskapsmässigt när det gäller benchmark och dess förbättringsarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om ämnet är just hur man utför benchmarks så har jag begränsade kunskaper, liksom du verkar det som eftersom du länkar till någon annans benchmark, däremot så har jag en hel del kunskaper i hur antivirusprogram fungerar. Vilket väl även du bör ha och då bör du kunna ha en åsikt om det är vettigt att endast mäta den minnesmängd som processer tar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...