Gå till innehåll

Lägga till Öppna med X i högerklickmenyn?


Nicklas

Recommended Posts

Jag använder FastStone Max View att visa samtliga bildfiler med när jag dubbelklickar på dem i utforskaren och så vill jag ha det.

När jag högerklickar på t.ex en JPG fil så får jag i högermenyn valet "Open with" och när jag pekar på det kommer en undermeny med 4 olika rekomenderade program fram, bland annat Photoshop som jag ibland vill använda om jag ska redigera bilden.

Problemet är att när jag högerklickar på just photoshop filer (PSD) så får jag inte fram den där undermenyn med rekomenderade program där jag snabbt kan nå Photoshop utan istället får jag klicka på "Open with" så jag får fram rutan där jag väljer vilket program jag vill använda, därefter måste jag kryssa bort att den inte ska komma ihåg mitt val, och sedan kan jag klicka på Photoshop för att tillfälligt öppna filen med Photoshop.

Vad jag undrar är då om jag kan göra så att jag får med Photoshop som alternativ direkt i den smidiga undermenyn även på PSD filer så att jag slipper allt det där extra klickandet genom "Open with" inställningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte Photoshop, så jag kan inte rota fram exakt det kommando du söker efter, men en "workaround" kan jag bidra med. Med nedanstående .reg-hack får du en fast "Öppna med Photoshop" i högerklicken. Bara att ta bort igen, omn du inte blir nöjd. ;)

Du skriver själv in rätt sökväg så klart!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\Shell\Öppna med Photoshop]

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\Shell\Öppna med Photoshop\Command]
@="C:\Fullständig\Sökväg\till\Photoshop.exe %1"

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms: Kan det möjligen ha att göra med att jag bara har ETT av windows rekomenderat program för PSD filer installerat, nämligen Photoshop?

e-son: Jag kände på mig att du skulle komma med ett fiffigt reg-hack när jag skrev frågan. :) Kommer Photoshop att komma med på ALLA filtyper då? Isf finns det något ytterligare jag kan skriva in för att begränsa det till just PSD filer?

odenxt: Tackar det funkade fint fast kommer nog ta ett tag att vänja mig vid att hitta det där då jag aldrig använt Send To innan så det får bli en nödlösning om inget av det andra funkar bra.

Tackar för tipsen! Ska greja mer med det i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer Photoshop att komma med på ALLA filtyper då? Isf finns det något ytterligare jag kan skriva in för att begränsa det till just PSD filer?

Ja, tillägget ligger i den allmäna contextmenyn för filer... det går inte att begränsa där. Jag har inte lyckats hitta dom rätta nycklarna för att lägga till poster i den menyn du helst vill ha det, och det är lite mer komplicerat än bara en enda registernyckel. I den menyn är det både association- och temp-nycklar inblandade. Hur som helst, tillägget ovan kommer att se ut som på min bild här... med Anteckningar utbytt mot Photoshop förtås!

post-1936-1253242487_thumb.png

Edit:

Jag fick en idé...! Om du exporterar hela registernyckeln [HKEY_CLASSES_ROOT\.psd], och klistrar in koden här så jag får se hur den ser ut, så finns det en möjlighet att jag kan räkna ut hur rätt tillägg skall se ut. Ge mig också gärna sökvägen till photoshop.exe... eller vad den nu heter!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte Photoshop, men av koden att döma ser det ut som .psd-filerna är associerade med Adobe Illustrator? Åtminstone så pekar "OpenWith" mot Illustrator.exe. Koden var som sagt inte vad jag hade väntat mig, så jag vågar inte pilla i detta på distans. Du får nog nöja dig med det första tillägget tillsvidare. ;)

Den skall i alla fall se ut som följer!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\Shell\Öppna med Photoshop]

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\Shell\Öppna med Photoshop\Command]
@="C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS4 (64 Bit)\Photoshop.exe %1"

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte lägga till %1 i slutet på @-raden, utanför fnuttarna, så här:

@="C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS4 (64 Bit)\Photoshop.exe" %1

Jo självklart...! Missade det... Sorry! :rolleyes:

...fast den skall vara innanför citationstecknen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte Photoshop, men av koden att döma ser det ut som .psd-filerna är associerade med Adobe Illustrator? Åtminstone så pekar "OpenWith" mot Illustrator.exe. Koden var som sagt inte vad jag hade väntat mig, så jag vågar inte pilla i detta på distans. Du får nog nöja dig med det första tillägget tillsvidare. ;)

Ja jag tyckte det där med Illustrator var lite konstigt för det är inte inblandat på något sätt. PSD är som sagt associerat med FastStone och det enda program som visas som rekomenderat när jag klickar på Open with är Photoshop. Tack ändå för att du försökte, ska testa din nödlösning i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tyckte det där med Illustrator var lite konstigt för det är inte inblandat på något sätt. PSD är som sagt associerat med FastStone och det enda program som visas som rekomenderat när jag klickar på Open with är Photoshop. Tack ändå för att du försökte, ska testa din nödlösning i helgen.

Du kan ju kolla om du har någon "Illustrator.exe" i programmappen... eller någon annan stans! Kanske Photoshop använder en sådan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om du har någon "Illustrator.exe" i programmappen... eller någon annan stans! Kanske Photoshop använder en sådan!

Jo jag har hela paketet (nästan) inkl Illustrator installerat, men har aldrig använt det med PSD filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hela paketet (nästan) inkl Illustrator installerat, men har aldrig använt det med PSD filer.

Ok... då är jag nästan tvungen att ha photoshop installerat själv för att kunna bena ut en sådan menypost som du vill ha. Och jag är inte det minsta sugen på att släppa in någon av Adobes kolosser i min vältrimmade burk...! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart...! Missade det... Sorry! :rolleyes:

...fast den skall vara innanför citationstecknen!

%1 ska vara utanför citationstecknen eftersom kommandotolken separerar argument med mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

%1 ska vara utanför citationstecknen eftersom kommandotolken separerar argument med mellanrum.

Om man var sugen på att bevisa att du har fel vad gäller citationstecknen, så skulle man kunna mata in context-objektet manuellt, direkt i registereditorn, och sedan exportera nyckeln för att kolla hur registereditorn själv väljer att skriva filen... men vem faen bryr sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms: Kan det möjligen ha att göra med att jag bara har ETT av windows rekomenderat program för PSD filer installerat, nämligen Photoshop?

Det är just det, den installationen kan ha blivit korrupt på något sätt om din contextmeny har försvunnit.

Det var inte för att hacka ner på dig på något sätt om du tog det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det, den installationen kan ha blivit korrupt på något sätt om din contextmeny har försvunnit.

Det var inte för att hacka ner på dig på något sätt om du tog det så.

Nej jag tog inte alls det så. :) Jag tror dock inte det är något problem med den. Det var inte länge sedan jag installerade Windows och de få program jag använder fräscht på det. Har inte hittat på något konstigt och har inte sett några tendenser att något ska ha gått fel någonstans. Men man vet aldrig. Det är snart dags för en ominstallation av hela systemet igen, om inte förr så när Windows 7 går lajv. Ska försöka komma ihåg att kolla högerklickmenyn det första jag gör efter Adobe CS är installerat om den ser annorlunda ut då.

Vad jag menade med att PS är enda rekomenderade program var att eftersom där inte är något annat att välja på så dyker kanske alternativen helt enkelt inte upp i menyn. Den kanske räknar kallt med att det är PS som är associerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...