Gå till innehåll

Bilder


Recommended Posts

Jag har problem med korrupta bildfiler. Alla mina bilder som jag tagit ligger inne i min externa hårdisk. Igår när jag satte i hårdisken för att kolla på bilderna så märkte jag att vissa av dem var korrupta. Det står "filformatet stöds ej" i windows live photogallery, men det är JPG filer. Jag kunde öppna bilderna för några dagar sedan men nu kan jag inte det. Vad är felet?

Tacksam för svar, behöver verkligen dessa bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat öppna dem på fler datorer?

Ja, det har jag, provade på en kompis dator, men lika dåligt gick det. Har även provat öppna med andra program så som photoshop, funkade ändå inte :(.

Finns det inget program eller nått som kan "laga" filerna?

Redigerad av Windows90
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag, provade på en kompis dator, men lika dåligt gick det. Har även provat öppna med andra program så som photoshop, funkade ändå inte :(.

Finns det inget program eller nått som kan "laga" filerna?

Jag tycker du skall köra en diskkontroll... det är säkerligen disken som strular... inte filformaten! Starta kommandotolken och skriv:

chkdsk x: /f /r

...där du byter ut x mot aktuell enhetsbokstav. Detta kommer att kontrollera disken och dessutom reparera felaktigheter om det är möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall köra en diskkontroll... det är säkerligen disken som strular... inte filformaten! Starta kommandotolken och skriv:

chkdsk x: /f /r

...där du byter ut x mot aktuell enhetsbokstav. Detta kommer att kontrollera disken och dessutom reparera felaktigheter om det är möjligt!

Ja, jag har gjort det nu, bilderna funkar fortfarande inte att öppna :(.

Jag laddar upp en bild av kommandodolken.

post-10745-1250875008_thumb.jpg

Redigerad av Windows90
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att testa på flera datorer har inget med saken att göra, detta är mjukvarufel. Öppna filerna i anteckningar och klistra in början på filen så kan vi se om det verkligen är jpg-bilder eller om du bara av misstag satt en jpg-ändelse på fel filformat.

Du ska alltså dra en bild på anteckningar-ikonen och släppa, kopiera början av filen (typ 30 tecken) och klistra in här.

Exempel:

‰PNG

IHDR

Detta är som ni ser en PNG-bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...