Gå till innehåll

Partitionering


CGD

Recommended Posts

Om jag installerar Vista home premium på en hårddisk som har en partition som sträcker sig över hela hårddisken kan jag efteråt gå in i diskhanteraren och minska partitionens storlek för att kunna skapa fler partitioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar Vista home premium på en hårddisk som har en partition som sträcker sig över hela hårddisken kan jag efteråt gå in i diskhanteraren och minska partitionens storlek för att kunna skapa fler partitioner?

Ja, men Vistas inbyggda partitioneringsverktyg är ganska ineffektivt... det blir vad det blir liksom! Använd hellre ett externt verktyg, som t.ex GParted LiveCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son det där programmet fungerade ju inte för min laptop. En Pavillion. Jag har nu hämtat hem Partition Master 4.01 som jag skall pröva med. Tydligen kan man inte partitionera om C: från den CD man kan göra utan jag måste installera programmet på datorn. Någon här som har prövat?

Ja just det jag tog kontakt med suporten för HP som rekommenderade Vistas partitionrings verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hämtat hem Partition Master 4.01 som jag skall pröva med. Tydligen kan man inte partitionera om C: från den CD man kan göra utan jag måste installera programmet på datorn. Någon här som har prövat?

Om det är en trial du hämtat, så tror jag inte att du kan göra operationen med den. Utan du måste köpa programmet för att kunna använda det för att minska en partition.

Varför inte testa Vista verktyg för att minska din partition? Det är inget problem att minska partitionen, men kanske inte så mycket som du väntat dig. Kostar inget att testa, kanske du slipper köpa en licens av PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en trial du hämtat, så tror jag inte att du kan göra operationen med den. Utan du måste köpa programmet för att kunna använda det för att minska en partition.

Varför inte testa Vista verktyg för att minska din partition? Det är inget problem att minska partitionen, men kanske inte så mycket som du väntat dig. Kostar inget att testa, kanske du slipper köpa en licens av PM.

EASEUS Partition Master 4.0.1 Home Edition - New Upgrade! FREE FOR HOME USERS ONLY...

Det är inte samma som Norton PartitionMagic som du kanske tänker på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son det där programmet fungerade ju inte för min laptop. En Pavillion. Jag har nu hämtat hem Partition Master 4.01 som jag skall pröva med. Tydligen kan man inte partitionera om C: från den CD man kan göra utan jag måste installera programmet på datorn. Någon här som har prövat?

Ja just det jag tog kontakt med suporten för HP som rekommenderade Vistas partitionrings verktyg.

Se där... inte lätt att komma ihåg vad alla har för dator! En liten upplysning i signaturen är till stor hjälp! Men hur som helst, finns det fler partitioneringsverktyg att hämta på nätet! Bara att leta tills man hittar ett som passar! ;)

Mr.LeNo´s förslag är utmärkt... det fungerar bra!

http://www.partition-tool.com/personal.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...