Gå till innehåll

Hur söka på fil-innehåll i Vista?


ycc

Recommended Posts

Jag kör Vista Home Premium. När jag skriver in en term i sökrutan uppe till höger i mappen så sker sökning i filnamnen. Alt. avancerad sökning kommer också upp.

Jag hittar dock inte hur man skall göra för att även filernas innehåll skall genomsökas. Jag vill minnas att t.ex. manuskript och web-sidor genomsöktes i XP? Jag har nog missat något här ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag hittade indexeringsalternativen i kontrollpanelen. Jag tror inte det går att välja ut vissa filtyper selektivt för indexering av innehåll. Samtliga valda filtyper kommer att indexeras med innehåll om jag väljer detta. (Själv behöver jag främst typerna doc/txt/htm(l). Denna process kanske tar tid? Jag väntar lite tills jag inte behöver datorn akut och provar sedan. Tack igen.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tydligen lite trög ;) Jag får upp en lista på hundratals filtyper där en stor del är förvalda (med s.k. checkboxar). Under listan finns s.k. radiobuttons med två alternativ: indexering med/utan innehåll.

Hur skall jag göra för att välja ut fyra filtyper (htm(l)/txt/doc) med innehåll.

Om jag först ägnar en bra stund att klicka bort alla bockar utom för mina fyra filtyper, sedan klickar indexera med innehåll så är mitt intryck att alla andra filtyper blir oindexerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom filtyper som är ibockade är dom filer som indexeras. Om du sedan markerar filtypen "doc" så lär den redan vara ibockad och alternativet "Indexera egenskaper och innehåll" är också valt. Faktum är att även htm(l) och txt redan är inställlda på att indexeras med egenskaper och innehåll.

Om du vill se till att indexera innehållet för en annan filtyp så markerar du bara filtypen och väljera alternativet "Indexera egenskaper och innehåll". Du kan alltså bara ändra inställningen för en filtyp åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu förstår jag. Det är alltså skillnad på att markera och att "bocka för". När man markerar en filtyp som är förbockad så hoppar "radiobutton" till det aktuella läget. Som du säger så är redan de nämnda filtyperna inställda på indexering med innehåll.

När jag tittar noggrannare så var det php-filer där jag saknade indexering av innehållet. När jag går och lägger mig ikväll skall jag ställa in dessa för indexering med innehåll och låta datorn jobba. Tack för tipset, nu tror jag jag skall kunna få till det  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...