Gå till innehåll

Flikarna i aktivitetshanteraren har försvunnit


swag

Recommended Posts

ja tackar funkade en sak till är det normalt att ha igång 90 processer kan man miska detta eller spelar det ingen roll
 

90 processer låter väldigt mycket! Du kan med all säkerhet, få ner antalet bara genom att stänga av massa autostarter i systemkonfigurationen... Start / Kör.... skriv "msconfig" och tryck enter! Stäng av allt som inte måste starta varje gång du loggar in i windows! Det kommer att påverka, hur fort du loggar in, och även datorns allmäna prestanda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 59 processer totalt i min nyinstallerade bärbara och 75 in den som varit huvuddator.

Men 90 låter kanske lite onödigt mycket. En mängd program vill ju gärna förstarta processer

för att snabba programstarten den gången du skall använda det.

Andra lägger in automatiska uppdateringskontroller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Sen jag stängde av en massa onödigt med SafeXP så har min dator varit totalstabil och snabbare. Jag är mycket nöjd. Inget krångel alls faktiskt. Datorn har nog aldrig gått bättre.

SafeXP är gratis att ladda ned om du vill testa. Det är inte svårt att sköta heller, bara att bocka i vad man vill stänga av.

Har bara 25 tjänster igång just nu. ;)

http://www.theorica.net/safexp.htm

Sen har du säkert en massa onödiga program igång gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Aha.........

Du kör Vista. Då kanske förslaget var mindra bra förstås. :)

Men du har säkert en massa onödiga program i autostarten som säkert kan plockas väck därifrån.

Dumt av mig att posta utan att tänka på i vilket forum. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du på e-sons förslag med msconfig.exe

Se bilden... där ser du att jag kan avmarkera fyra program utan att sakna windows vanliga funktionaliteter.

De kan säkert själv läsa dig till vilka du kan vara utan och avmarkera dem för test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en plats där det är enkelt och riskfritt att ändra vad som startas i uppstarten.

Det är under kollumnen "Plats" som det visas var i Registret som dessa programrader startas.

Vill man göra permanenta förändringar i Registret så startar man Regedit.exe och letar upp de platser

som anges där. Man får vara försiktig där med vad man tar bort och gärna göra en register export av

hela registret innan man ändrar i det (Arkiv - Exportera ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessa har jag kvar nu ska starta om och se om det hjälper något är det bara där man stänger av saker så det blir mindre processor som är i gång då?

Jag föreslår att du även stänger av autostarten för Daemon Tool och PowerDVD, dom kan du lika gärna starta manuellt, när du skall använda dom. Daemon Tool brukar dessutom kunna jä**as med systemet rent allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

74 nu igång snart stängt av allt i autostart vad kan ja ta och stänga av mer eftersom ni andra har ju inte så många.sen tar det en stund innan den visar skrivbordet när man statar den den är ju helt ny och omformadterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ju mindre man har i autostarten, desto bättre. Har du fullt med ikoner i aktivitetsfältet så är det säkert en del du kan stänga ned. Många program vill ha något igång där fast det egentligen inte behövs. Winamp agent, winzip agent, power dvd agent, nero agent, osv osv, puh!

Ta en skärmdump på vad som autostartar på din dator så kan säkert de som kör Vista hjälpa dig med vilka du kan stänga ned säkert.

1.För att ta en capture på skärmen så tar du fram listan på vad som autostartar.

2.Sen trycker du på "print screen" tangenten på tangentbordet

3.Sen tar du fram paint och klistrar in bilden där

4.Sparar till hårddisken.

Sen kan du posta bilden som bilaga.

Ctrl+C = Kopiera

Ctrl+V = Klistra In

Du kan högerklicka med musen också.

Vill du ha ett bra program för att enkelt editera, beskära och visa bilder så kan jag varmt rekommendera XnView. (bästa som finns)

http://www.xnview.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag bara dessa i som är i kryssade kvar i autostart

Där kan du nog inte stänga av så mycket mer, utan att det blir jobbigt! Dags att ge sig på Tjänster, om du vill trimma ytterligare.... Start / Kör.... skriv "services.msc" och tryck enter. Bara att läsa och bestämma vad du behöver och inte behöver!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du håller dig kvar i msconfig.exe om du vill banta ner Windows ytterligare.

Du har ju fliken Tjänster även där och det är lättare att hålla koll på vad som stängs av här.

Du kan även bocka i att dölja Microsofts egna tjänster.

När du bestämt dig och systemet fortfarande fungerar bra efter några veckor så kan du permanenta

inställningarna via e-sons "services.msc" liksom du kan permanenta Registrets inlägg via "regedit.exe".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du håller dig kvar i msconfig.exe om du vill banta ner Windows ytterligare.

Du har ju fliken Tjänster även där och det är lättare att hålla koll på vad som stängs av här.

Du kan även bocka i att dölja Microsofts egna tjänster.

När du bestämt dig och systemet fortfarande fungerar bra efter några veckor så kan du permanenta

inställningarna via e-sons "services.msc" liksom du kan permanenta Registrets inlägg via "regedit.exe".

Problemet med Tjänster som dom visas i Systemkonfigurationen, är ju att den oinvigde inte har en chans att veta vad dom olika posterna är, och gör. Går man däremot direkt till källan, så att säga, så får man mycket bra vägledning genom att läsa beskrivningen för dom olika tjänsterna! Och det är ju heller inte här, oåterkalleligt om man skulle råka stänga av något som kanske inte var så lämpligt.

        l l l // 

        (-O-O-)                                                                                                                                       

-----oo0-{_}-0oo---------Edit:

Man får dessutom reda på vilka beroenden som eventuellt kan finnas, innan man stänger av en tjänst. På så sätt slipper man obehagliga överraskningar, i form av att något helt annat än det man stängde av, slutar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...